Jakten på våren/Hajken utan vatten

Igår begav vi oss ut på hajk! Tjoho! Jag ger er: hundratusen ryggsäckar!


Vi nådde höga höjder.

Där det blåste.

Men det var fin utsikt!

Brödpåsen gick sönder, men fyrasekundersregeln funkar alltid!

Johanna hade den nämligen på släp. (ryggsäckar!)

Ryggsäckar.

Ryggsäckar! Flera gånger fick jag så himla fina känslor att vi antingen var med i Narnia eller Sagan om Ringen. Här var vi Frodo och Sam på väg till det där berget som jag verkligen inte minns vad det heter.

Sen sa vi "Här stannar vi och röker tobak", fast vi gjorde Skrabbelucker.

I mycket smör, för ett stormkök är så långt ifrån en teflonpanna man kan komma.
Visste ni att om man inte har smör så kan man steka i lypsyl! Björn som var med och hajkade med oss hade stekt köttbullar i glittrigt lypsyl med jordgubbssmak! Fint!

Skrabbeluck! Det är alltså sockerkakssmekt (typ) stekt och sen vänt i socker och kanel. Hur gott som helst. Speciellt ute.

Tändstickor är för fjollor - tändstål är det enda riktiga!

Då kan man till exempel koka te! I med hela påsen bara.

Fast det kokade lite länge och lite mycket. David var förskräckt.


Snö är som svinto fast bättre. (David är en såndär som aldrig slutar posa! Lovar! Plus att han är fin i mina vantar :D)

Chilledill. Det var megavarmt, ska ni veta. Då trodde jag att jag hade alldeles för mycket kläder med mig! Innan hajken var slut var jag dock glad för varenda liten strumpa!

Vi skuttade vidare! Fint vårigt att hoppa över bäckar, förresten.

Den största Narniakänslan kom egentligen av att vi gick över en litenliten kulle så blev det plötsligt megavinter. Från att ha varit vår, liksom. Så det växlade hela tiden vårvintervårvinterhöstsommar. Årstidshajk! Så våran vandring hade hela tiden ett fint mål: att gå där det var vår.

Upp på Gåseborg! (ryggsäck!)

Mycket fint! Där stod vi och njöt av utsikten, ett tag.


Fint!

Malin var där!

Viktigt med karta också. Så man inte går vilse!

Sen sa vi: MOT SHERWOODSKOGEN! och gick ner till våren. (ryggsäckar)

Johanna var Isdrottning!

Sen gled vi vidare. (ehehehe)

WEEO!



Isinspektion!
Vi har dock inte varit på hajk på flera år (!) så folk var lite orutinerade. Bland annat hade vi bara 2,5 liter vatten, totalt. På 8 pers. Det är väldigt lite. Hehe. Så, från och med här typ så knackade vi på hos i princip varje hus i hopp om att någon snäll själ skulle kunna skänka oss lite vatten. Men det fanns inte jättemånga hus, och ännu färre människor var hemma. Hum. Till slut hittade vi dock ett hus där de hade tacofest, men de var snälla nog att ge oss vatten!

Hopp! (ryggsäckar)

Och ni vet, i Sagan om Ringen går de ju igenom typ ett träsk med massa lik. Det gjorde vi också. Minus liken. Men det var spännande och man fick försöka gå på tuvorna, för annars blev man blöt. Det märkte jag.

Till slut hittade vi en fin liten skogsbit att slå läger i!

Vi hittade ved, bland annat. Fast det kryllade inte av torr ved. (tändstickan vann över tändstålet :()

Men det blev en fin eld, till slut!

I elden finns det sjöhästar. Med roliga hattar.

Sen satt vi där och försökte laga mat över eld. (observera försökte. hehe) Sen slocknade elden, veden var fuktig, och en vedklabbe vi la på gjorde att det rökte så mycket att jag dog. (seriöst, jag råkade ta ett djupt andetag av rök genom näsan och det kändes - för att citera Johanna - som att någon rökt skinka i mitt huvud)
Sen sjöng vi lite lägerbål, hängde och mös. Det var ju fint ändå!
Klockan åtta var det dock bäcksvart (ingen hade tända lampor i skogen, i alla fall. Hehe.) och elden dog. Så då var det dags för hardcorescouterna att gå och lägga sig, och för mig och Johanna att få skjuts hem.
Så min Earth Hour spenderades inte framför brasan, utan i mörka skogen i ett försök att hitta till vägen.
Sen drack vi te, åt mackor, dog för att Släkten är värst är en värdelös film och tittade på How I Met Your Mother. Sen sov vi.
allt, inget och vardagsmat | |
#1 - - EMIL:

Åh det låter som en fin helg :D:D

#2 - - kurre:

alltså bästa hajken ever :D särskilt bästa dokumenteringen!

och anki som glider var ju totalunderbart!

#3 - - Katten:

VILKEN fin helg du haft ! det fick mig att sakna dig ! Va inte sjuk imorgon !

#4 - - emma:

VAD FINT DET SER UT :D Du har rätt, bara genom bilderna får man liksom LOTR/Narnia-feeling. magiiiiiskt.



och tagga Hannah Montana!!!!!

#6 - - Angeliqa:

Åh så härligt!

Upp