det här med att ange bildkälla

Kära bloggare och bloggerskor,
Jag önskar, alldeles helt och hållet innerligt, att ni slutade ange källor till bilder ni själva inte tagit så himla knasigt.

För det är ju såhär att källan till en bild är fotografen/illustratören, människan som skapat bilden - inte, alltså DEFINITIVT INTE, sidor som weheartit, ffffound, tumblr och dylikt!

Hänvisar ni rätt upp och ned till Weheartit kan ni lika gärna strunta i att källhänvisa alls. Det är som att ange Google som källa i ett skolarbete - det är varken korrekt eller värt!
Weheartit är en sida där folk kan samla länkar till bilder de hittat på internet och tycker om. Ovanför varje bild finns därmed också länken till sidan där denna person hittat den. Tråkigt nog leder den ofta bara till en tumblr som i sin tur inte hänvisat till källa, och kopplingen mellan fotograf/illustratör och bild har försvunnit efter alla hopp hit och dit. Hur tråkigt som helst! För egentligen gör det här att du inte bör dela vidare bilden, eftersom du helt enkelt inte kan hänvisa till en upphovsrättsinnehavare.
Man får inte glömma att varenda bild man ser på internet är skapad av någon! Jag skojar inte, varenda en! Och denna någon förtjänar ju ordentligt med cred för varje gång bilden blir heartad, rebloggad eller helt enkelt bara omnämnd och uppvisad!

Så hörrni, nästa gång ni vill lägga in en bild ni själva inte har skapat så kan ni väl göra en liten insats och se om ni kan hitta en vettig källa? Typ en flickr/hemsida/personlig blogg där man kan få direkt kontakt med fotografen eller illustratören i fråga, och därmed också kan veta vem som är upphovsrättsinnehavare. Okej? Fint!

Med vänliga hälsningar,
Mig.
tankar & åsikter | |
#1 - - LisaMarie:

ÅH jag håller med! Otroligt irriterande det där. Jag skulle verkligen bli irriterad om någon tog en bild från mig utan att länka till mig, därför frågar jag alltid innan jag lånar en bild och skriver ut källan. Dessutom är det ju faktiskt olagligt att inte göra så. Upphovsrättsintrång!

#2 - - Kristin:

I KNOW! Jag håller verkligen med. Jag stör mig som tusan. Jag kan verkligen rekommendera Pinterest till alla som gillar att samla på inspirationsbilder av olika slag; Pinterest sparar källan automatiskt.



Hej förresten, jag är alldeles ny här och redan förtjust i din blogg. :)

#3 - - linnea/chessclub:

google är väl den hemskaste hemsidan "källa: google.se", men skriver man 'via' så är det ju därifrån man hittat den, alltså om jag hänvisar till en blogg/tumblr/flickr-länk där jag hittat bilden i fråga, då har jag ju gjort vad jag kunnat för att hänvisa,och då får de som lagt upp utan källhänvisning stå till svars..lite så tänker jag om jag inte hittat någon direkt källa,haha x

Upp