att mynta en påsktradition


Eftersom att påsken är en högtid som inte har så superstarka traditioner så är det ju egentligen fritt fram att hitta på lite vad man vill, vilket ju faktiskt är helt underbart! Så idag stod jag, mitt i mitt påskäggspyssel (som ni ska få se när det är mer färdigt!), och funderade på hur jag ville fira till påsken i år. Jag vet att det finns traditioner med påsktårtor och så, men det finns ju andra bakverk som är böttre. Typ kola. Och liksom, ingefärakola - hur påskigt och fantastiskt låter inte det?
Sagt och gjort!


Jag mätte upp ingredienser och började koka!

Rev lite färsk ingefära medan det kokade!
Och en stund senare:



När kolan stelnat fint så rullade jag in den i papper så att de blir kalasfina, la dem i en glasburk och ställde den bland de andra vi har! (Jag bestämde mig en dag för att lägga alla mina formar av olika slag i en tom glasburk, förresten, blev fint!) Hur bra som helst!

Den blev lite underkokt och så, men smakar fasligt fint ändå. Nästa år tror jag det kommer bli sjukt bra!
bak (och lite fram) | |
#1 - - hanna:

Varför blir allt som ligger i glasburkar aningen finare? :)

Om det råkar bli någon kola över kan du väl skicka en på posten? Jag har aldrig testat ingefärskola ^^

#2 - - hanna:

Sv: då får jag hoppas att du inte alls är sugen på den sista kolan, hehe ^^

#3 - - Sara:

Vad duktig du är på att göra fina kolor och paketera det fint. Ser så mumsigt ut...

#4 - - karoline:

låter ju helt fantastiskt <3

#5 - - Man:

Svar: Det är ju DÖpinsamt, men nej. Jag läste aldrig ut Harry Potter 3. De andra läste jag dock med god aptit. VET INTE VAD SOM GICK FEL? Jag veet ju att alla böckerna är brabrabra! Slutade liksom bara med att tredje boken aldrig blev helläst på grund av tillfällig idioti. Att jag inte har gjort något åt det är väl också tecken på samma idioti. Men ändring på det ska det i alla fall bli - omläsning begin! :o

#6 - - Spanienfrugan:

Vilken mysig blogg du har. Skicka gärna lite kola till mig! Glad påsk :)

#7 - - emma:

Helmysig påsktradition tycker jag! :D

#8 - - Emma - Husmor Emma:

Kola är så gott! Så synd att man bara kokar eget godis till jul, det kan man ju göra året om egentligen, särskilt till påsk! Får bli en sats kola av grädden som behövs göras upp innan man ska hem över påsk :)

#9 - - martina:

oh vart ifrån är burkarna på bild nr 6? hur snygga!

#10 - - aliciasivert:

Alltså jag ska spara länkar till dina inlägg till nästa påsk. Nu känns det så sent att börja hetspeppa, men allt det här är ju så himla bra! Blir verkligen påskadvent av alltihop, så man får stämning flera veckor i förväg. Så himla bra grej att bara vårfesta-loss utan traditioner och måsten!



Och ingefärskola. Hur gott låter det inte? Kanske visst ska börja hetspeppa. Nam nam nam!

#11 - - esters hörna:

mums, lät farligt gott! Och fina glasburkar du hade! Trevlig påsk!

#12 - - samovaren:

ser utrolig gode (og bra) ut! hihi, liker at de ser ut som om de kommer fra godisbutikken pippi var i! :)

Upp