vi målar ljuset

Igår var jag iväg på Ljómipyssel för första gången på superlänge! (Senaste var ju trollstavarna liksom, hundratusen trollsländeår sen!) Glasmålning stod på schemat, så vi begav oss till Myrorna för att fynda glasgrejer att pynta! Vi velade ett tag, råkade hitta annat bra att köpa (bland annat: jag hittade en ljusstake som är likadan som en vi har, Anki hittade en Noice-LP), men slutligen hittade vi alla lite fint glas!
Därefter följde lite tunnelbaneåkning, en obligatorisk glass och saft! Sen plockade vi fram färg och penslar och satte oss till rätta ute! Vill man ha ett sommarspektakel får man skapa det själv, tänker jag.
Regnet höll dock inte med, så vi fick skutta in. Jaja, saften fick i alla fall följa med.
Mitt glasfynd var den här skålen för femton riksdaler, där jag helt helt enkelt fyllde i det mönster som redan fanns i glaset. Jag tänkte att jag ju redan älskar hur ljus bryts genom glas till tusen borde det ju bli magiskt färglagt!

Det var lite klurigt, färgen klibbade lite och blev inte helt slät. Äschäsch, den är handmålad och det är ju snajdigt. Botten blev blå och sidorna blev grön- och gulrandiga. 

Samtidigt målade Johanna frukter och blandade alla regnbågens färger. Vi diskuterar regnbågsfärgernas ordning och innebörd nästan varje gång vi träffas! Ni vet, huruvida det fungerar i en cirkel, om man måste skippa en färg - vilken ska man skippa då och så vidare!
Anki gjorde cirkusglas! Har druckit saft ur exakt sådana glas hos mormor varje sommar i mitt liv, så jag blev nostalgisk och glad. (Trots detta tycker jag att Ankis cirkusversion är fasligt mycket härligare!)

Himla tjusigt! Jag ska bara bränna min så är allt klart!
Anki valde det mest tidskrävande av oss och hann därför bara med ett av sina fyra glas - men ack, vilket kalas hon kan ha! Jag föreslog att hon skulle bjuda på saftkalas och ta det finaste själv. För sånt borde man ju få göra ibland.

Trots lite ojämn målning är jag nöjd! Tjoho!
 
Ljómi, alster & makeri | |
#1 - - emil:

Alltså åh så himla fina grejer <3 gamla glasgrejer är bäst, och särskilt när de är målade i massa fina färger.

#2 - - Louise:

Så himla roligt hittepå! Och saft-cirkusglaset, vi har sådana på vårt landställe, men cirkus-versionen av de var verkligen super.

Svar: Alltså när jag såg dem sa jag "är inte det där typiska sommarställeglas" men insåg att det kanske var för att jag druckit ur dem på somrarna, men då är det ju sant! Cirkus-versioner är väl för det mesta fina!
litesocker.blogg.se

#3 - - Stephanie:

Åh så fint! Ska också måla glas nu! :)

Svar: Gör't! Det var helkalas.
litesocker.blogg.se

#4 - - Ellen (alatariel):

Åh vad fint det blev! Gillar verkligen glaset. :) Tänk att lite färg kan pigga upp ett ganska så tråkigt glas. :)

#5 - - Fredrikapåvinden:

Åhhhh vad fiiint!!!

#6 - - Linnéa:

cirkusglaset! vilken smart idé!

Upp