hemma hos Hallwyl

Vi vandrade vidare till Hallwylska palatset igår ju!

Det hela byggdes i slutet av 1800-talet till grevparet Hallwyl, och är egentligen så himla palatsigt att man blir lite galen. När det byggdes hade ansvarig arkitekt alltså ingen budget - familjen var mer förmögen än kungahuset, och grevinnan brukade ibland buda över självaste kungen i diverse konstauktioner.
Så himla knäppt och ofattbart, men det hela resulterade ju i ett fantastiskt hus! Det blev dessutom senare skänkt till staten för att bli museum, och finns nu tillgängligt för alla att besöka! På muséet får man också titta på grevinnans högst imponerade samlingar, med allt från vapen från Kinas bronsålder till 1600-talskonst.

Vi började egentligen nere i källaren, där vi stod en stund och diskuterade om det egentligen var något i flaskorna, och om det i så fall verkligen var vin. Anki gissade på att det var saft!



Så himla fina fönster!


På översta våningen fanns en konsthall, ett gym och en kägelbana.
I konsthallen hängde det fullt med nederländska och flamländska tavlor från 1600-talet. Det var tydligen hett att samla på det, men jag är nog inget fan. Väldigt mörka, hårda och lite obehagliga.

Fanns fantastiskt fina gamla böcker också. Typ som den här handboken i ridning!

Och i rökrummet hade de sidentapeter, haha. Allt var så himla överväldigande lyxigt och fint hela tiden!

Och så avslutar vi med en takbild.

Det var himla trevligt hela grejen, vi hade en sjukt bra och engagerad guide och allt var kalasbra! Rekommenderas för alla som är nyfikna på hur Sveriges rikaste grevpar levde vid sekelskiftet, eller de som bara gillar att titta på fantastiskt fina och gamla saker.

sött som socker och fint som snus | |
#1 - - emil:

så spännande :D:D och fina fönster <3

#2 - - Lilian i USA:

Jag vill flytta in!

#3 - - Man:

Jag tycker att det är läskigt/spännande att vistas i gamla miljöer. Samtidigt som jag är rädd (känner visst obehag att befinna mig i rum som jag vet att andra levt i för länge sedan) finns det en djup fascination för sånt. Kul i alla fall! :D



Sv: Tagga, indeed! Och jag känner att jag lätt skulle kunna falla in i den "fällan", jag med. Blir jobbigt att svara på enkäter när man precis läst en bok som liksom var "WOW" och som man vill nämna hela tiden. Hurra för Hungerspelen, i alla fall! :)



Jag kan förstå att man kan tycka att Downton Abbey är seg, men den växer så otroligt mycket väldigt snabbt. Kan väl hända att jag har en grej för brittiska kostymdraman, haha. Men serien är definitivt en favorit i nuläget. Åh, längtar groteskt mycket efter säsong 3. <3



Då var det alltså som jag anade, det här med dialektgrejen. Och ja, det kan eventuellt vara så. I vilket fall som helst talar de inte typisk skånska (eller de "distinkta" dialekterna som jag känner till). :)

Haha, om du kommer på vad det hette (att skjutsa någon på pakethållaren) så får du gärna allmänbilda mig! Är helt omedveten om vad ordet kan tänkas vara. Och jag är inte någon som säger päror istället för potatis, fast det händer att jag säger potäter. Päror påminner mig för mycket om päron, haha. Tror det är på grund av den associationen som jag inte säger det. Plus att det låter vääldigt lantigt skånskt!



SKA LÄSAAAAAAAAAAAA TFiOS. Pausar just nu i "ungdomsgenren", blev helt less efter att ha påbörjat Before I Fall av Lauren Oliver. Så kör på lite klassiker istället. Men efter det så! TFiOS står på tur! :)



Tack för länkarna (till mina bloggar och youtube-länken) och de fina orden, du är alldeles för snäll!

#4 - - Elin-Alice:

Så himla tjusigt! Jag var där på en guidad tur för ganska många år sedan och blev helt kär i stället, måste gå dit någon gång igen.

#5 - - Isabelle:

Vilket fascinerande hus det verkar vara. Och du har fångat ljuset så fint på alla bilder.

#6 - - esteterier - i unga fröken karlssons värld:

Så spännande, och vackert!

#7 - - Sirius:

Åh, fina bilder. Det är så spännande med historia och hur man levde förr..:)

#8 - - Emelie:

Ja, det är verkligen jättefint ute! Det piggar upp lite..



Är inte du haj på html, då, så du kan hjälpa mig? Haha, så dåligt det går.. har mejlat support och allt..

#9 - - Anki:

Vi skulle ju googla texten i taket!

Enligt google translate betyder det "förförisk konsten liv åtgärder eller former". Så nu vet vi det.

#10 - - aliciasivert:

Tänk om man kunde få bo lite mer sådär. Älskar fönsterna! Får börja spara på flaskbottnar.

Upp