receptdags; italienska mandeldrömmar

Det här var en sån situation där jag hade mandelmjöl och äggvitor och tänkte att, nej, nu ska jag baka. Så jag letade runt lite på vårt kära internet och hittade det här receptet. Fint, tänkte jag, och satte igång.

Hemskt goda blev de! Alltså tänk er som en hybrid mellan drömmar, mandelbiskvier och maränger med en svag smak av citron och bittermandel. Och så lite starkt kaffe till det. Ahh.


Det här behöver ni:
300 gram mandelmjöl eller finmalen sötmandel
rivet skal från ½ citron
200 gram socker
2 äggvitor
1 riven bittermandel
florsocker

Såhär gör ni:
Sätt ugnen på 160° C.
Blanda mandelmjöl och hälften av sockret i en bunke. Vispa äggvitorna separat till ett fast skum och ha sedan i resten av sockret. Vispa tills du får en len och glansig marängsmet.
Vänd ner rivet citronskal, mandemjölsblandningen och den rivna bittermandeln.

Forma degen till små runda kakor (typ 35 stycken gjorde jag på den här smeten) och lägg på plåt med bakplåtspapper. Sikta över lite florsocker och stoppa in i ugnen i 10-15 minuter beroende på storlek. Gyllene och fina ska de vara, i alla fall! Låt sedan svalna på plåten en stund, och lägg därefter över på galler.
Dö godhetsdöden!

 

bak (och lite fram) | recept | |
#1 - - Emelie:

Låter ju verkligen gott! Fast jag är så dålig på att tycka om kakor, gillar typ bara hallongrottor!

Svar: SKÄMTAR DU? HUR KAN MAN INTE GILLA KAKOR? Åh herregud. Hoppas du äter mycket kanelbullar och så då.
litesocker.blogg.se

#2 - - Lilian I USA :

Mums!

#3 - - emelie:

men smask vad gott det låter! Jag måste pröva!

#4 - - emilia:

Mhm såg himla gott ut! Var det svårt?

#5 - - erika:

såg jättegott ut !

Upp