pepparkakshus i trä, glas och tegel

På åttan går en gång i veckan ett program som heter Hustoppen, och jag och Mamma har som liten tradition att titta på det tillsammans. De åker runt och tittar på spektakulära hus i Sverige, helt enkelt. Ibland (och enligt mig lite för ofta) tråkig nyfunkis men ibland fullkomligt makalösa hus. Favorit från förra säsongen är Det rosa sagoslottet.
Häromveckan fick jag dock en ny favorit, när de besökte Pepparkakshuset i Skåne. Jag är fullkomligt förälskad. Känner hur mitt hjärta längtar efter nationalromantik och utsågade hjärtan i trappräcken.

Älskar färgkombinationen vid trappan, älskar det gröna köket och hur fint det är nytt men ändå passar in, älskar att källarrummet känns som en mysig scoutlokal, älskar spröjsen, älskar att man har satt dit en annan sorts fönster i den tillbyggda delen, älskar elementen och slagbordet. Äsch, jag bara älskar det.

Se mer bilder och hör André Waldhör prata om hur han tänkte när han ville visa villan från 1916 i all sin prakt här:
 
sött som socker och fint som snus | arkitektur, hus, inredning | |
#1 - - Kajsa:

Vilket häftigt hus!

#2 - - jennifer:

Detta kan vara det bästa jag någonsin sett!!

#3 - - emil:

åååh så himla mysigt hus!!!

#4 - - Kajsa:

Jag kollade på det där programmet för första gången i veckan. Är extremt kluven eftersom jag, och killen, längtar efter hus så vid dör. Och vad händer när vi kollar på det? De är i samhället där vi vill köpa hus, och där min pappa kommer ifrån, och om vi inte visste (det visste vi förvisso) att det är dyrt där så vet vi det nu. Huset vi vill ha kommer ju inte att kosta såsom det de besökte i programmet. Men ändå. Ångest!

Svar: Äschdå! Får man fråga vad det var för område?
litesocker.blogg.se

Upp