näckrosor, cyklamen och tusen andra blommor

Okej, så det var ett tag sen jag berättade om någonting alls här. Sommarinlägget var ju liksom skrivet i somras och schemalagt nu för att ge lite värme. (Mest till mig själv.) Kanske var lite tidigt, men jaja, det får vara.
Hur som havs så har det varit lite snålt med socker på sistonde, men det kanske vi kan prata om ordentligt någon annan gång.

Jag tänkte i alla fall visa lite av vad som pågått!

Till exempel har mamma köpt cyklamen som står på vardagsrumsbordet. De känns nästan lite juliga ihop med de guldiga ljusstakarna, men det gör inte så mycket.
Och jag dricker chaite med sojamjölk och lite honung ungefär varje kväll för det är så himla höstgott. (Övrigt höstgott: havregrynsgröt med äppelbitar som får koka med och sen massa kanel. Äppelpaj till frukost liksom - lyx!)

Sen fyllde min storasyster tjugotvå för drygt en vecka sedan! (Hemlis: Vi firade några dagar efter, för ingen kunde riktigt på självaste bemärkelsedagen.)

Jag gav henne bland annat ett par örhängen som behövde fin inslagning, så jag vek ihop en liten låda av gamla notblad. Fint, tyckte jag! Notbladen funkade så himla bra att vika med, för de var alldeles lagom tjocka (som Karlsson) och höll sig vikta (mindre som Karlsson). De var säkert i sina bästa år också, men vad vet jag.

Vi körde brunch på födelsedagsbarnets beställning och hade pannkakor, bacon, mackor, turkisk yoghurt med massa nötter och honung, juice och så vidare. Jag vaknade så långt innan utsatt födelsedagsväckningstid, så jag passade på att vika näckrosor av servetterna. Kuriosa: servetterna föreställer en av Monets näckrosebilder.

Vi åt stormtjusigt och kalasgott valnötsbröd som vi köpte på bageriet här i krokarna.

Och så tårta från samma ställe! Browniebotten med hallon- och chokladmousse. Och superflådigt chokladstaket. Hemskt gott, hur som havs.
 
(Jaja, jag vet att man inte säger hur som havs men det är finare än hur som haver. Alternativ som skulle funka: hur som havre. Passar till exempel hästar.)
allt, inget och vardagsmat | |
#1 - - Ellen:

Cyklamen!! Tyckte det stod cykelramen..... Och ba: var tusan har hon en cykelram och varför är den julig?!

Svar: Hahaha, gud så fint. Ska skaffa mig en julig cykelram till första advent!
litesocker.blogg.se

#2 - - emil:

Alltså.. för det första, du tar så himla bra bilder! och för det andra, du skriver så himla underbart och roligt och fint. Blir alldeles glad i magen (ungefär samma glada i magen som när jag ser glee) av att läsa din blogg. Du är bra!

#3 - - Elin:

Alltså det där brödet ser nästan godare ut än tårtan. Brunch måste vara den bästa måltiden någonsin alltså!

Svar: Haha, jag vet! Tårtan gjorde sig dessutom inte helbra på bild, tittade man snabbt på vissa bilder såg den lite ut som en köttbit som inte är genomstekt. Men jag lovar dig - tårtan var makalös!
litesocker.blogg.se

#4 - - lovisa/polichinelle:

älskar notbladspappret! himla fin idé.

Svar: Ja! Åh, borde passa en musikmagiker som dig alldeles perfekt, dessutom.
litesocker.blogg.se

#5 - - Fredrikapåvinden:

Fint att du är tillbaks <3

Svar: Kram!
litesocker.blogg.se

Upp