everyone needs a third fridge

Någon gång i somras tog min käre mor sin matlagning till en ny nivå, och började med vad som kallas för mathantverk. Det är ungefär vad en kan gissa sig till, men har gjort att nivån på den mat jag ätit denna sommar har varit helt bananas.

Först ut var till exempel några bitar av hemmagjord halloumi. SÅ GOTT. Krämigare än köpeosten, på nåt vis.

Innan stekning såg den ut såhär!

Utöver ostmakeri finns det en hel värld av olika köttprodukter en kan göra. Pancetta, till exempel! Fattar egentligen inte exakt hur det ens är möjligt, en bit kött har legat i vårt kylskåp med lite salt några veckor och torkat, och så bara tjoff så var det pancetta helt plötsligt!
Utöver kött och ost finns det också en massa saker en kan göra med grönsaker! Mjölksyrad gurka, till exempel!
Så fint!
Provade gurkorna på vad som tydligen är äkta ryskt vis: med smetana (syrad grädde) och honung. VÄLDIGT speciellt, och jag kunde liksom inte ens bestämma mig för om jag gillade det eller inte. Haha. Får testa igen om ett tag.

Och så min absoluta favorit hittills: plommonchutney med chilli och vanilj. Vi äter den med brie och det är kanske så gott att en dör.

Mamma har till och med skaffat matblogg, så om ni är nyfikna på hur hon gjort något finns det lite här. Ska hjälpa henne att få dit de här bilderna och fixa header, men sen är hon igång!

allt, inget och vardagsmat | |
#1 - - Jenny Olofsson:

Åh vilken festlig måltid detta ser ut att kunna bli!

#2 - - Alicia:

Haha alltså våra liv! Min mamma har också matblogg och plommonchutney är en av hennes största succéer. Hon säljer den på den lokala julmarknaden varje år. Inlagd gurka med syrad grädde och honung är jag praktiskt taget uppväxt på som förrätt hos mormor och morfar.

För övrigt: din mamma kan vara med i vårt uppror!

Svar: Hahaha men nä! Nu får det vara nog med knäppheter! Eller nej bara bra!
Ja, men det är hon nog redan! Eller hon hejar som bara den i alla fall!
litesocker.blogg.se

Upp