när allt förklaras försvinner förundran

Plötsligt idag insåg jag en avgörande skillnad mellan 'konst' och 'pyssel' som sammanfattar anledningen till mitt avståndstagande.

Tankarna gick återigen tillbaka till den gången jag visade upp mina filtdjur och fick frågan: kan du visa hur man gör såna här? Jag förstår att man undrar, men samtidigt fann jag frågan så absurd. Det var liksom ingen IKEA-möbel som blivit till genom att följa ett antal specifika steg - bakom varje litet djur ligger det fler små mikrobeslut än jag ens kan räkna. Detsamma gäller för mycket annat jag gör, men kanske framförallt så gäller det även för konstverk.

För inte skulle någon väl fråga en konstnär hur de gör? "Om du bara kunde sätta ihop en liten tutorial så att jag kunde göra en likadan, mr Warhol, så vore det jättesnällt." Nej, knäppt bara ju. När vi klassar något som 'konst' tillskriver vi nämligen både process och konstnär ett antal avgörande egenskaper. Det kan handla om begåvning och intuition, en från ovan skänkt förmåga eller någon annan nästintill övernaturlig fallenhet som möjliggör detta unika skapande. Hela processen ses som något mystiskt och magiskt man inte ens kan sätta fingret på. Det går inte att fråga eller förklara hur, för det går knappt ens att sätta ord på.

Annat gäller för 'pyssel'. Det ger oss ett helt annat förhållningssätt till skaparen, processen är inte magisk eller mystisk och anses vara något som enkelt går att göra till en pedagogisk tutorial. Det är nästan förväntat att skaparen skall förklara hur, och jag känner en otrolig ambivalens inför detta. Jag tycker det är fantastiskt att man delar med sig av tips, tricks och instruktioner, men jag tror det har en del negativa konsekvenser. En skapelse som bryts ned på det viset tappar något, och förlorar möjligheten att bli ett förundransvärt konstverk. 
Skapelsen blir till ett förklarat trolleritrick - när allt förklaras försvinner förundran.

Ordet 'pyssel', och idén om en lättförklarad och lättåterskapad kreation, riskerar att beröva tinget på magi. Kanske hade det varit konst, om det hade fått chansen. Om någon bara vågat kalla det för konst, om någon bara tillåtit det att vara det magiska mysterium det kunnat vara.
För ord begränsar så otroligt mycket, och 'pyssel' är något av en dold bov. Det säger: "Det här är inte märkvärdigare än att någon annan skulle kunna göra något precis likadant. Trots att andra har helt andra erfarenheter, tankar och förmågor kommer de kunna göra det här precis likadant."
 
Det ogiltigförklarar eventuella konstnärliga processer, och förminskar det mentala och fysiska arbete som kan ligga bakom ett verk. Det är det här jag vill gå emot. Jag vet att mycket av det jag gjort genom den här bloggens historia har varit just sådant som någon annan kunnat göra precis likadant - jag har till och med uppmuntrat det bitvis, och har inga egentliga problem med det. Små silkespappersblommor anser inte jag ha tillräckligt stor del av mig för att vara något mer än pyssel, men det blev problematiskt när jag klassade allt jag gjorde som pyssel.
 
Jag lät inte magin få leva vidare, lät inte 'pysslet' bli till konstverk och lät inte mig själv bli konstnär. Det kanske tar ett tag att helt ställa om sig, men snart är jag där.

(Dessutom: precis samma berövande av konstnärlig process och magi ser jag när bloggare frågas hur de tar så bra bilder. Fotografi är också konst, och bygger alltså även det mycket på intuition. Det går inte att fråga hur, för egentligen går det inte riktigt att sätta ord på.)
tankar & åsikter | |
#1 - - Fellen:

Ja! Amen på detta.

Svar: ! Kram!
litesocker.blogg.se

#2 - - Jennifer:

Ja, men precis så är det ju verkligen! Jag kan kanske inte relatera så mycket till "pysslet" men definitivt till ditt exempel på fotografering, det finns ju inget så ledsamt som när folk frågar vilken kamera jag har "för att också kunna ta bra bilder".. alltså. Jag är i vilket fall helt med dig i din kamp för att få kalla ditt skapande för konst, för det är det verkligen.

Svar: Jaa! Men jag tänker på det varje gång jag ser en sådan kommentar. Det finns liksom noll förståelse och respekt för arbetet som ligger bakom då. Och puss och tack!
litesocker.blogg.se

#3 - - Alicia:

JAAAA! Fan vad bra skrivet!

Jag håller på att göra en lista över uppnådda mål hittills, samt sätta upp nya för framtiden. Det är himla peppande faktiskt. Anser att jag varit grymt bra hittills i kampen för konsten och mot jantelagen. Vi måste ha möte omgående!

För några år sen blev jag faktiskt ombedd att visa steg-för-steg hur jag målade. Det var naturligtvis mycket välvilligt menat, och jag tyckte det var kul då - men egentligen är det himla konstigt. I vilket fall som helst gjorde jag det. Så himla knäppt! Titta: http://aliciasivert.blogspot.se/2010/09/steg-for-steg.html

Önskar jag hade tagit upp den här kampen så mycket tidigare, MEN är oändligt glad att den äntligen är igång. Får så mycket kraft av detta och hittar stoff och inspiration överallt.

Kronärtskocka på dig, min magnifika vän!

Svar: Så bra!! Åh - mål! Du får visa vad du har för mål!
Men du har varit kanonduktig, tycker jag allt! Men sommarmöte känns ju givet, just nu har jag världens brakförkylning, men jag läser ju sommarkurs så jag är i stan hela sommaren i princip.
Jag minns faktiskt det inlägget! Betyder det att jag läst din sen 2010?! Det kan ju inte stämma. Jag kanske såg det när jag kollade bakåt i arkivet. Nåja.
Men det man måste skilja på är ju en nyfikenhet kring processen, där konstnären får välja om denne vill dela med sig av detta eller hålla det hemligt, och en önskan om en instruktion för att kunna göra likadant själv. Det är ju egentligen kanske inte något problem i att förklara hur en gjort, men blir deppigt om andra förväntar sig att de ska kunna göra samma sak utifrån den förklaringen.
Blev lite svamligt, men nåja. Hejaheja!
litesocker.blogg.se

Upp