för det är bara så som världen ser ut


Vi har fått upp en världskarta i köket idag! Bra att ha, så att en kan lära sig att det ligger ett St. Petersburg i Florida mellan provsmakningarna.

Men Jessica, säger ni kanske, vad är det där för konstig karta?! Det ser ju ut som att någon klivit på Sverige! Och Afrika har gått och blivit giraff. Nejdu, det här går då rakt inte för sig!

Jo, ska ni veta, det här är en specialkarta! Den är himla fiffig, eftersom att den visar varje land i enlighet med deras reella area! I "vanliga" kartor blir ju det runt ekvatorn ihoptryckt och övriga delar utdragna och förstorade för att kompensera för planetens form. Därav tenderar till exempel Europa att se större ut än Sydamerika trots att Sydamerika egentligen är dubbelt så stort!

Och visst kan det kännas lite kolonialt att kolonisatörerna bara "råkar" se större ut på kartan än de som blev koloniserade, eller?
allt, inget och vardagsmat, hemligt & husligt | |
#1 - - Alicia:

Jessica! Apropå St. Petersburg i Florida måtte du läsa Solstaden av Tove om du inte redan gjort det. Jag har den så du kan få låna.

Svar: Åh. Alltså jag har inte riktigt tagit till mig hennes icke-Muminböcker om jag ska vara helt ärlig. Har inte ens läst klart Sommarboken, men om den är apropå St Petersburg i Florida måste en ju läsa!
litesocker.blogg.se

#2 - - Annelie:

Vilken fantastisk karta!

#3 - - Linnéa:

vilken fin karta!

#4 - - Mikaela:

superfestlig karta!

#5 - - Den oändliga historien.:

Åh , så himla fint!!

#6 - - Sanna:

Åh så fint! Är faktiskt i det Floridianska St. Petersburg just nu med min klass och njuter av solen och strålande secondhand-shopping. Mycket trevlig liten stad, fast originalet är nog snäppet bättre skulle jag tro.

Svar: Haha, nä! Vad otippat och fantastiskt.
litesocker.blogg.se

Upp