a world that is entirely our own

[8. gör något av en bok]
 
Har tänkt göra något av en gammal bok hur länge som helst, men efter den otroliga kraftansträngning det var att skära ut den lilla boken ur en tidning har jag bävat lite inför det. Men så skrev jag upp det på listan och då fick jag ju bara testa. Det gick faktiskt mycket lättare än jag trott, med lite tålamod (även om jag nog inte hade tillräckligt) och blandad användning av tre olika knivar gick det!
Boken hittade jag i bytesrummet, då när jag megafyndade
Men det är lite svårt att visa hur den egentligen ser ut såhär på bild. Svårt med trede.

Kantade med guldfärg pga guldkantade böcker är något av det bästa som finns.

Ska vässa knivarna och göra mer bokskapelser nu, hittade nämligen fullt med tjusiga böcker att använda mig av.
 
 
(Tänker mig hur de bibliotikarier som argt och upprört förklarade att en inte fick göra hundöron som barn skulle tuppa av av något sådant här. Revolten kommer sent, men bättre än inte alls.)
alster & makeri | |
#1 - - Elin:

Åh vad vackert! Ja, det är ju lite "förbjudet" att "förstöra" böcker, men det beror ju helt på vad man gör av det. Att bränna böcker är inte okej, eftersom man på ett sätt vill begränsa yttrandefriheten och själv välja vad som är okej eller inte att skriva om. Gör man å andra sidan vackra konstverk som det i inlägget så är det en hyllning av böcker, ord, illustrationer och historier, och ger hela grejen nytt liv.

Svar: Jaa. Jag tänker ju att det här mer är en hyllning till böcker än något annat! Bra kommentar som sjutton i alla fall - lite diskussion! Vad mer kan en önska?
litesocker.blogg.se

#2 - - Alicia:

Det är ofta folk som reagerar på att jag gör bläckmarkeringar i böcker. "Så FÅR man ju inte göra!!!" Men jag har fått ut enormt mycket mer av min läsning sen jag började stryka under de formuleringar och stämningar jag tyckte mest om. Går tillbaka och läser samma sak om och om igen. För övrigt: Utan klotter - ingen Halvblodsprins. Utan skalpell - ingen konst!

Apropå din skapelse: Wow! 3d-collage är utan tvekan det nya svarta. Har du skurit i boksidor som de sitter (a la Dettmer) eller rivit ut och limmat in i egna konstellationer? Går boken att bläddra i ännu?

Svar: Ack ja. Tycker att det är lite VÄL hård uppfostran mot att göra det minsta avtryck på böcker. Biblioteksböcker fine, men böcker en äger själv borde en väl få skriva och rita i?! Alltså har tagit tills nu innan jag utan problem kan kladda i den kurslitteratur jag själv äger, bara för att "det gör man inte". NÄHÄ MEN DÅ KAN EN JU INTE TA ÅT SIG DET EN LÄSER. Ack.
Jag önskar att jag kunde svara ja på dina frågor, men det fanns inte tålamod eller tillräckligt vassa knivar för att göra det på det viset. Har rivit ut och limmat fast själv, och därmed i viss mån limmat ihop boken. Ska experimentera vidare med tekniken och se om Dettmer-tekniken är något för moi.
litesocker.blogg.se

Upp