Saker som är bra med att hösten snart är här

Nej, nu tycker jag att det får vara nog med sommarenssistadag-melankoli. Jag tycker vi kör lite åhsnartärdethöst-pepp!
Följande är fantastiskt med hösten:
- att plocka äpplen i en trädgård och baka äppelpaj
- mjuka och långa halsdukar
- att hitta kastanjer på marken att spara i fickan tills det blir höst igen
- småmörka morgnar med raggsockor, te och tända ljus
- ljudet av regn och storm mot fönstret
- att det är alldeles lämpligt och nästan nödvändigt att sticka, helst hela tiden
- att någon målat hela världen och stänkt rött, orange och gul på alla träd
- att hitta löv som är så fina att man måste ta med sig dem hem, och sen vet man inte riktigt vad man ska göra av dem
- den där doften av löv och regn och förändring
- sol som står lågt och får bladen att brinna i grönt och gör tegelväggar till eldslågor
- vattenpölar
- att ha sin finaste höstkappa
- att sitta inne och spela brädspel. helst HP-cluedo
- tända ljusslingor
- att kvällselda och grilla marshmallows (fast med mycket kläder så man inte fryser så värst)
- mys med alla TV-serier och radioprogram som börjar igen
- att försöka hitta på receptet på honungsöl
- att pyssla bland tända ljus
- senapsgult, vinrött och läderbrunt
- att värmas
 
Om ni har något att tillägga (vilket ni borde! hösten är ju bra) så får ni gärna skriva någon liten rad med fina höstminnen eller höstsaker härnere. Så vi kan vara en enad front mot General Höstmisärs armé!
 
Tips! Alicia blev, förmodligen ovetande, en del av fronten häromdagen när hon skrev denna lista. Kolla in!
sakligheter och saligheter | höst, lyckolista | |
#1 - - samovaren:

jeg ELSKER denne lista så mye at jeg kommer til å linke til den på bloggen min imorgen. er det ok? :) klem<3

Svar: Åh, men fina du! Klart att det är okej - länka på! Och ha en kalasfin höst.
litesocker.blogg.se

#2 - - Ellen:

men alltså jag blev helt glad och varm av den här listan! jag sitter ensam hemma i lägenheten och känner mig lite vemodig och rastlös, och när jag läste allt det här så tittade jag ut på sensommarsolen och tänkte: gud vad den här hösten kommer bli fin!

tack för peppen! <3

Svar: Amen vad glad jag blir! Den kommer bli makalös - varsågod och tack för peppigt svar!
litesocker.blogg.se

#3 - - Regnboge:

Ja, hausten er noko heilt spesielt og fint! Eg gler meg til å kunne ha ullgensarar og ulltrøyer på.

Svar: Jaa åh. Bästa! Längtar galet till att få börja använda min alpackahalsduk som jag stickade klart förra vintern. Seriöst det gosigaste jag vet!
litesocker.blogg.se

#4 - - Emma:

Å vad skönt med någon som höstpeppar lite och inte bara höstdeppar.

Svar: Jamen har man lite höstpepp så får man ju dela med sig, tänker jag!
litesocker.blogg.se

#5 - - LisaMarie:

Åh nu längtar jag ännu mer till hösten. Måste leta fram en mjuk lång halsduk nånstans. Och hitta en fin höstkappa.

Svar: Ja! Leta fram och gosa ner dig!
litesocker.blogg.se

#6 - - Maren:

Åh, for en nydelig liste! Jeg elsker alt sammen. I går kveld da jeg skulle lufte ut før jeg skulle legge meg, så luktet det skikkelig høst ute. Jeg ble så glad!

Svar: Jaa! Alltså den stunden när man bara tar ett andetag och känner att: åh, nu är det höst. Bästa.
litesocker.blogg.se

#7 - - Louise:

Höstpepp = bäst. Har längtat efter september-oktober-november sen det det tog slut senast. Älskar hösten och din lista var fin!

#8 - - lisa:

så fint inlägg!

#9 - - Tossa:

Åh men du SKOJAR, Harry Potter-cluedo?! Var sjutton har du fått tag på det, det låter som det bästa någonsin!

Svar: Jag har spelat två olika varianter faktiskt! Ett var loppisfyndat, och det andra var nog köpt på någon typ Harry Potter-affär. Jag vet faktiskt inte riktigt! Himla fint. Det var dock inte så att en av eleverna var mördade, som tur var.
litesocker.blogg.se

#10 - - Becka [fotoblogg]:

Åh, så fina bilder. & så mysig höstpepp! Våra höstar kommer att se ungefär likadana ut. ♥

#11 - - aliciasivert:

Det här är ju magnifikt! Du påminde mig om en massa jag glömt. ÅH, mörka morgnar med tända ljus. Jag ska mysa sönder alla mina dagar jämt i år. //

Att utröna beståndsdelarna i honungsöl är vårt höstprojekt. Men alltså, har aldrig spelat HP-cluedo? VISA MIG! (P.S. Har fyra superhjältepussel till eventuell spelkväll D.S.)

Svar: Ja! Jag smygstartade igår och hade eftermiddagsfika med tio tända ljus på bordet. Så himla bra.
Jag visste inte ens att det fanns för ett år sen, men vi spelade det i höstas tror jag. Dock är det inte jag som har det, men alldeles vi (= Ljómi) spelade det första fyndade Johanna det här: http://litesocker.blogg.se/2011/december/mysteriet-pa-hogwarts.html på loppis så man kanske kan få låna!
Det jag spelat är dock det här: http://litesocker.blogg.se/2011/october/when-harry-met-umbridge.html
(Bra med bloggarkiv så man kan hänvisa!)
litesocker.blogg.se

#12 - - jennifer:

Hösten är min finaste årstid! Jag älskar frasiga löv under kängorna och mörka höstkvällar.

Svar: Jaa åh! Bra grejer. Hallå dessutom, höst bland kullar och slott i Skottland med din nya väska = makalöst.
litesocker.blogg.se

#13 - - m.:

Mycket bra lista. Skönt att veta att jag inte är den enda som plockar med mig löv hem.

#14 - - Ellen (alatariel):

Underbar lista! Sakerna som du listat upp är verkligen bra saker med hösten. ;)

Upp