påskfixet

Eftersom att det är tredje påskadvent imorgon gick jag ner i mördarförrådet och grävde fram vår låda med påskpynt igår! Det visade sig att våran samling med påskpynt är ganska bristfällig (säkert 65% av innehållet i lådan var gamla Glad Påsk-kort jag och Louise gjorde som åttaåringar) men jag lyckades gräva fram en del ändå.

Jag rensade lite först. Hehe. Det är alltid lite jobbigt att göra sig av med alla konstverk man själv skapat med små barnfingrar, men man kan ju inte spara allt. Tyvärr. (MVH Hamster, jotack!)

Men man kan hitta bra grejer! Som äggpaket från 97. Såhär såg de alltså ut för femton år sen! Nu vet ni!

Jag hittade två hönor som fick stå bredvid våra året runt-tomtar (de är inga jultomtar, de är familjetomtar!). Den ena har lite dåligt självförtroende, så påpeka helst inte att det inte riktigt ser naturligt ut sådär. Han är fin som han är! Det är inte lätt när man är en hanhöna och inte en tupp.


De här är det bästa påskpyntet dock! De åker upp varje år, även om påskpeppen kanske i övrigt tryter. (Vilket den gjort i några år nu, tråkigt nog.) Färgglada plastägg från Tyskland att hänga i trädgården! Vi har haft dem i träd i hela mitt liv, men nu när vi inte har några träd får man vara lite kreativ. Vi får se var de hamnar i år!


Nu taggar jag påskmust och massor med god mat!
hemligt & husligt | |
#1 - - Jeanette:

Så mysigt att pyssla! Jag hinner knappt med sånt längre.

#2 - - Lilian i USA:

påsk <3

#3 - - aliciasivert:

Haha, vilket karaktäristiskt påsk- och familjepynt du har! Härligt med prylar som tycker till.

Mina päron är också hamstrar och "påskpynt" består uteslutande av dagiskreationer i form av tuppar utan näbbar och vindögda kycklingar. Jag är nostalgisk, men till en viss gräns och står väl ungefär inte över huvud taget ut, så min pyntning blir bristfällig.

Kanske läge att realtidpyssla ihop lite grejer som kan vara "seriöst" fina att ha framme under högtiderna? Brodera en duk och sådär. Eller skulptera en tupp i hönsnät och gips. Mjo, värt ett försök.

Upp