My Mad Fat Diary

Åh, hörrni. Brittland alltså, fattar ej hur de kan göra så mycket bra serier. Hittade denna serie för fyra dagar sen och har redan sett den två gånger. (Vi får väl ha i åtanke att det ej händer någonting alls i mitt liv och att jag har hundra gånger mer tid än vad som är nyttigt.) Måste tipsa!

Serien utspelar sig 1996 i Lincolnshire, och ibland har de så breda dialekter att jag inte riktigt hör vad de säger men jag älskar't. Serien handlar om sextonåriga Rae Earl, och hur hon försöker ta sig tillbaka till livet och vara "normal" efter fyra månader på ett mentalsjukhus.

Men det mest fantastiska är nog att denna serie är att den trots att den tar upp så mycket svåra ämnen att jag blir nervös för att något ska bli fel på ett så fantastiskt sätt blandar humor och allvar. Det handlar så himla mycket om body image, självförtroende och självhat, men också om hur jävligt det kan vara att behöva vara tystlåten och lugn för att vara "tjejig", om att hjälpa sina vänner och hur svårt det är att ständigt vara på gränsen till att bryta ihop men alltså åh, skratten ändå. Plus att det är jäkligt bra musik. Plus att det är 90-talet.

AH. Så mycket. Så bra. Skulle kunna säga 1000 grejer till men vill inte spoila. Första säsongen är 6 avsnitt vilket är alldeles för kort, men säsong två kommer i februari!
Ni får lite screencaps & gifs.

 
 Puss på er.

(fast alltså. lite såhär ibland.)
kultur | |
#1 - - Moa - theunknownregions.:

Alltså troligtvis bästa serien jag sett i år!! Helt fantastisk!

Svar: JA!!
litesocker.blogg.se

#2 - - H:

Låter intressant! Jag gillar 90-talsserier. Fast det brukar va serier som är inspelade på 90-talet :P Verkar najs iaf, men som att det behövs subtitles haha

#3 - - Louise:

Blev tipsad pm denna för några månader sedan, men har inte tagit tag i att se den. Kanske får se till att göra det nu då!

#4 - - stina:

oh my älskar den här serien! eller rättare sagt, älskar allt som britterna gör! this is england/86/88, the inbetweeners, skins, peep show, fresh meat, listan kan göras sååååå lång! min absoluta favorit är Friday night dinner :D

Upp