när ljuset bryts i 42 grader och blir svaret på frågan


Jag har, som några av er kanske vet, haft denna skapelse till lampa i mitt rum ända sen vi flyttade in. Lagom magnifikt, men tyvärr var den på låns från min storasyster, som nu önskat den tillbaka. Ack, sa jag, och påbörjade jakten på en ny.

Viktigast av allt här i livet är ju glittrande glas, så jag budade hem denna skönhet från tradera. Har ju tidigare spanat på liknande - men nu har fått mig en egen Orreforsplafond! Satt och lekte med den ett bra tag när jag packat upp den, ni vet höll upp den mot solen och såg ljuset bilda regnbågar på väggen och sådär.

Fast det krävdes lite putsning (älskar att putsa metall och få den att glänsa) plus lite diskning. "Diskade hon en lampa? Vadfalls?" tänker ni kanske då, men försäljaren hade faktiskt packat in lampan i äggpaket vilket får +plus+ för att den klarade transporten och återbruk men -minus- för äggskal och äggklägg.

Men så åkte den upp! Sjukt nöjd. Lite kallare ljus än innan, eftersom att glaset innan var gulfärgat, men hemskt fint glitter ändå. Bra med plafond också, eftersom att kronan med sina 60 cm i höjd slukade en hel del såväl visuellt som fysiskt utrymme. Mindre praktiskt att ha en lampa hängande mitt i rummet som dinglar sju centimeter över huvudet.

Nu kan jag headbanga fritt utan att trassla in håret i lampan.
 
hemligt & husligt | |
#1 - - Fredrikapåvinden:

åh verkligen magnifik! Ut med ikea och in med glittrande glas!

Svar: JA! Glitterglas är min bästa grej.
litesocker.blogg.se

#2 - - lisa:

tjusigt!

Svar: tack!
litesocker.blogg.se

#3 - - Eleni:

Hej! Är lampan från orrefors? Vad köpte du den för? Har precis köpt en likadan men i min står det något annat...

Svar: Hm, jag är ju faktiskt inte säker. Minns inte att jag såg att det stor Orrefors i den, men den som sålde den (på tradera!) sa att det var Orrefors. Spelar egentligen ingen roll ju, tycker den är magisk! Köpte den för tvåhundrafemtio eller något sånt? Vet inte + egentligen födelsedagspresent hehehe.
litesocker.blogg.se

#4 - - Eleni:

Nej egentligen spelar det ju ingen roll, den är lika fin ändå :)

Upp