good times at Kulturama

Kulturama alltså.. mitt liv de senaste tre åren. FULLKOMLIGT FANTASTISKT! Eller? Nja, jag ska inte sticka under stolen med att det varit ett helvete vissa gånger, kaos är Kulturamas mellannamn. Men samtidigt har det varit så fin stämning och sjukt härliga människor alla gånger att vad sjutton, lite kaos får man leva med. :D

Vad gör man då, om man går på Kulturama i tre år?

Under första året hade vi Rörlig Bild, vilket var så tråkigt under vissa föreläsningar och underbart många andra gånger. Som slutprojekt gjorde vi en High School Musical-parodi. Sjukt seriöst.
Den börjar med repliken: "Hej, jag är en glad men förtryckt tjej på sexton vintrar. Jag gillar kaniner, kakor och High School Musical." Den handlar om en tjej som är emo bara för att hennes vänner är det, fast hon önskar att hon var en i High School Musical. En dag blir hon sparkad i huvudet, (!) svimmar och drömmer att hon äger sönder i en High School Musical-värld för att sedan stå upp mot sina hemska vänner, den elakaste försvinner, de dansar och allt avslutas med ett klassiskt High School Musical-hopp. Som sagt, sjukt seriöst.

Vi fotade nattfoto till en dikt om en nattbuss.

Jag fotade analogt i Hammarbybacken, och älskade mörkrummet.

Jag och en vän (en av de från HSM-filmen) satte ihop en film/bildspel med röster på engelskan. Den var baserad på Pippi på rymmen och bestod av iscensatta dockor. Och en potatis. (det här var mitt seriösa skolår...)
Jag skrev för övrigt också en essä där jag använde High School Musical som en källa för att förstärka mina argument. Man vet att det är ett bra år när man lyckas få in High School Musical och Pippi i skolarbetet.

Tvåan var betydligt jobbigare och inte lika festlig. Jag minns bara våren i princip. Tretusen nationella prov och vi var så arga. Och så kom svenskaläraren Per alltid med sin göteborska och intalade oss att allt skulle lösa sig. Vilket det gjorde.

Foto: Rudde (Hej Rudde, jag snodde den här. Förlåt!)
Vi hade utställning i skolan med självporträtt i kombination med dikter! Vi gick ju Litterär Gestaltning, där man fick skriva dikter och sagor. Jag skrev en modern version av Rumpelstiltskin, tror jag.
Och så anordnade vi fika i skolan för hela klassen, där alla bakade och åt sig övermätta på teman som choklad och grön!

Vi hasselbladade analogt!

Och skulle efterlikna Avedon. Vilket inte var lätt. Till mitt försvar ser faktiskt bakgrunden vitare ut i verkligheten! Plus att jag har snygga vänner :D

Och så hade vi Grafisk Kommunikation och jag gjorde en barnboksframsida. :D Vi hade estetisk orientering också och filmade en dans i snön, gjorde serier och så vidare.

Trean har varit betydligt bättre, även om jag inte fått in några High School Musical-filmer.
Däremot har jag ju gjort en fotobok.

Och foto har mest varit tekniska studiouppgifter, men fint ändå. Vi skulle ta en bild med samma ljus inne som vi tagit ute. Svåraste saken i världen, typ. Men studion blev fasligt mysig! (och vi fotade med digitala hasselbladare!)

Jag har också tillsammans med fyra fina flickor jobbat för att fixa en sjujäkla studentskiva.

Screenshot från albumet med bilder från skivan.

Och nu har jag precis idag (nästan) redigerat klart min absolut sista fotouppgift. Vilket känns så sjukt att jag får svindel, men sånt är livet.

Men det finaste med Kulturama är ändå alla fina människor. Ni vet, de jag satt under körsbärsträdet med förra veckan. Bland annat!

Men det är en månad kvar, och jag tror att jag kommer kunna sätta högt betyg på det här året. Jag ska nämligen skriva ett reportage om Voldemort på engelskan. Blir jag bara frisk kommer allt att kicka ass.

Bra år.
Bra tre år.
Tack!

äventyr & minnen | |
#1 - - Puck:

<3

#2 - - Anonym:

n o s t a l g i <3

#3 - - Mikaela:

Åh hammarbybacken är bäst! Min favoritbacke. :)

#4 - - Unna:

Så himla fint. <3

Upp