Uttåg '11 / Dag 9-10 / Hemresa

Efter en förbaskat fantastisk resa gick vi alltså på vårt andra nattåg, som skulle ta oss ut ur Italien och mot Sverige.
På hemvägen funderade vi en del, Italienarna hade nämligen gett varandra fina indiannamn (ungefär) där man blev tilldelad ett djur och ett adjektiv. Djuret skulle likna en utseendemässigt, och adjektivet skulle vara något typiskt drag man hade. Himla fint, då de blev Panda Musicale, Unicorno Eclectico och sånt. Så vi ville ge varandra likadana smeknamn, men det är himla svårt! Vi kom aldrig riktigt fram till något.

Men på tåget började vi med med att spela en ganska tråkig omgång av Fluxx! Fast jag vann, två gånger!

Såhär tjusiga var vi i vår lilla kupé! En svensk tjej kom förbi och pratade med oss en liten kortis också, hon var alldeles förbluffad över att alla i vagnen var svenska. Vi sa att det nog var vi som var alla svenskar, för vi var ju i tre kupéer!

Anton hade blivit en tiger!

Andra Anton hade väldigt svårt med att använda solfjäder. Johanna fick instruera!

Sen fick han till det!
Sen var det dags att sova, nästa morgon skulle vi anlända till München!

Väl i München lyxade vi till det och körde Starbucks till frukost!

Och tågfrukost!

Johanna hade köpt världens finaste vykort i Rom!

Det var till vår fina Matilda, som missade resan!

Det spelades en himla massa kort!
Vi hade varit lite fundersamma tidigare, för vi hade bara 20 minuter på oss för vårat nästa byte. Men det skulle vi väl hinna tänkte vi, tills vi upptäckte att tåget var 20+ minuter försenat. Bytet i Hamburg var världens kaosigaste. När man är femton personer ute och reser är det ganska svårt att hålla koll på alla, och vi räknade typ hela tiden. I Hamburg var det (nästan) var man för sig själv och alla bara springer av tåget eftersom att det kom fram typ efter att nästa tåg skulle åka. Plötsligt inser jag att de enda från vår grupp jag ser är Anton och Johanna. Men som tur är letar vi upp tåget, där vi möter resten av gruppen! Då räknade vi också, och alla var på! Tjoho!

På nästa tåg hittar vi ett par schyssta solglasögon! Anton blev olidligt cool! Dessutom är hans halsduk faktiskt felfritt rullad!

Till skillnad från min, hehe. Här är jag, i alla fall! Jag fick bröd av Carro som hon fick med sin mat, och blev glad. Fast de andra var övertygade om att jag snott det av någon, jag skulle ju egentligen inte ha bröd! De försökte övertala mig att "om man snor får man dela", men jag tyckte det lät lite knasigt. Sen fick Carro en matlåda som det varit Currywurst i av mig som födelsedagspresent. Bra tågresa!

Vi spelade ord-yatzy vilket var ett ganska omöjligt spel. Man ville hitta på ord hela tiden.

Jag hade exklusiva italienska myggbett, vilket vi var tvugna att dokumentera. Jag dokumenterade dokumenteringen.

En tågdag och en liten tur med färjan senare nådde vi Danmark! På båten åt jag räkmacka till lunch, var så lycklig över skaldjur att jag nästan trillade av stolen. Jag är så skandinavisk!

Där skulle Johanna posta, och fick köpa frimärken i en dansk maskin. Mycket spännande!

Bra med frimärken!

Och så ner i postkassen, tjoho!
Vi hade fyra timmar att döda i Köpenhamn, och gick ut för att leta någonstans att äta god mat. Vi såg Tivoli, men satte oss slutligen på Jensen's Bøfhus. Där åt vi kött och potatis och drack en himla massa vatten!

Bästa glassefterätten också, glassbuffé! Massor med strössel, såser och sånt. Vi hade fest!

Slutligen gick vi på tåget som tog oss till Lund, och i Lund gick vi på vårat sista nattåg med slutdestination till Stockholm. 06.00 kom vi fram till Centralen morgonen efter och jag åkte hem och sov.

Så det här är den sista delen av den magnifika berättelsen om Uttåg '11, tre års planerande och fikasäljande för att tjäna ihop pengarna, tio dagars resa senare och det känns nästan ofattbart. Mina brandsläckare är världens bästa människor, dessutom. Har varit så fint, för vi har alla tagit hand om varandra, sett till att folk smörjer in sig, hänger med tunnelbanor och har rätt skor på sig. Vi har sjungit, vandrat, tågat och skrattat och jag bara känner hur tacksamheten över att jag har mina människor och att vi åkte på den här resan väller över.
Tack för en fin start på sommaren, och tack för ett fint avslut på vår tid!

Uttåg '11 / Dag 9 / två glassfester, håltak och ett avslut på Romtiden

Sista kvällen i Rom, efter att vi sagt hejdå till Italienarna, tog vi en stund och samlades runt matbordet. Där pratade Ulrika en liten stund. Hon sa att i Augusti 2008 då bildades det här seniorlaget, och att vi gjort mycket fantastiskt sen dess. Vi hade barnkalas, använde en brandsläckare, (Barn, man ska inte använda glas med valfri brinnande vätska som fina ljusstakar. Petar man lite på det varma glaset är risken stor att det ja... exploderar och man får brinnande vätska överallt. Inte bra.) och så åkte vi ju på vårt första läger helt utan ledare. Sen fick vi alla säga saker som vi minns från vår tid, och vi hade det himla sentimentalt och fint. Nästan så man blev lite tårögd!

Dagen efter skulle vår tågresa hem igen påbörjas vid 19-tiden, innan det tog vi oss en sista vända runt Rom. Hälften ville shoppa och andra hälften ville titta på Colosseum och Pantheon inuti. Typ jag! Shoppinggruppen hittade inte så mycket, och allt som köptes var ett nagellack på H&M. Hehe.

Såhär såg lite av rummet vi sov i ut! Vi tog lite sovmorgon, packade sedan ihop våra saker och tog bussen till tunnelbanan.

Det hade hänt något oerhört mystiskt (och fortfarande okänt) så tunnelbanestationen var helt nedstängd och utanför stod det polisbilar på parad, ungefär. I brist på annat gick vi till vårt älskade McDonalds. Där hade de McFlurry Pistage!

Och Sundae Coffee, mjukglass med kaffe! Himla gott, tyckte jag och fick värsta koffeinkicken!

Carro var till salu, extrapris 99 riksdaler! Hon kan extra mycket om geografi & resor, speciellt Italien. Intresserad? :D

Glada tjejer!

David med kamera + Anton = win! De hade roligt i alla fall!

Sen öppnade tunnelbanan och vi tog oss återigen till Colosseum.
Dagens Romtips: gå till Forum Romanum första dagen och köp biljett där, dagen efter kan du gå förbi all kö och använda Forum Romanum-biljetten på Colosseum. Bäst!

Det såg ut såhär!

Piggelinerna lekte staty! Bästa modellerna :D

Johanna foteliserade!

Jag med.

Sen köpte vi svindyrt vatten och satte oss under ett träd en liten stund.

Vandrade vidare!

Fönsterluckor är fina!

Vi nådde Pantheon!

Där de har hål i taket. Hoppsan!

Tjusigt är det i alla fall!

Sen hade vi glassfest! Där fick man kex, vilket var fint. Jag åt Cioccolate fiesta (:D), mandarin och melon!

Anton köpte bara citron! Så himla fräscht, som han uttryckte det. Himla generös var han också, hehe. (tycker det är fint att någon snor glass av honom när han ger till mig :D)

Sen tog vi tuben in till Termini, för att äta middag och sedan åka norrut.
I fototävlingen fick man ett poäng per brandsläckarsymbol man fotade också! Jessicas lag, un point!

Där åt vi INTE på McDonalds.

Hämtade bagage, vilade och gick sedan till tåget!
Då påbörjade vi en tåg resa som skulle ta ganska så exakt 36 timmar, vilken ni får höra ALLT om sen!

Uttåg '11 / Dag 8 del två / Underlandet, glass och himla fin pasta

Vi gick vidare till Villa Borghese, och chillade i gräset. Vi bestämde att italienarna måste komma till oss nästa år!

Sen blev det den efterlängtade italienska glassen. Åh, vad gott det var. De klagade dock på att vi inte kunde äta glass på rätt sätt. :(

Vissa började bli lite trötta i fötterna (vi hade gått i åtta timmar eller något sådant) men andra skuttade fram!

I Italien är pizzorna fyrkantiga och familjen Gebert blir familjen Geberti!

Vi kom till en plats med himla mycket apelsiner och fin utsikt. Där ser ni Peterskyrkan!

Där hängde vi en stund!

(min kamera vägrade både exponera och fokusera, så jag har fräckt norpat den här bilden från vårt album! Tror det är Ulrikas. Hej!)
En bit därifrån finns en stor mur, och i muren finns en dörr. Därinne finns det en superfin trädgård som är stängd för allmänheten eller så. Men tittar man in genom nyckelhålet ser man en lång gång av valv i gröna häckar och i slutet ser man Peterskyrkan. Som Alice i Underlandet, fast i verkligheten.

Där hade vi lekpaus. Prinsessan och draken, ni vet som pepparkakskull fast man måste leka prinsessa eller drake när man springer. David instruerade!

Det var fest!

Johanna hittade en bil som var som gjord för henne!

David tog min kamera och tog 150 bilder på en kvart, haha. Himla mystiska, många av dem, men fina ändå!

Anton hittade också en schysst kärra!
Vi spanade maffiagubbar och maffiabilar också, mycket spännande!

Till slut kom vi fram till stället där vi skulle äta middag!

Blandade känslor!

Fast alla var glada för mat! Italiensk pasta, tjoho! Och Coca Cola, såklart.

Sen vandrade vi vidare och tog oss en titt på Pantheon! På vägen lärde jag bland annat en italienska att räkna på svenska! Hon var himla duktig! Pojkarna lärde sig svära på italienska också. Och de obligatoriska bravissimo och bellissima!

Piazza Navona, tror jag! Där fanns det en fontän och ett hus, och vardera var gjorda av två konstnärer/arkitekter som hatade varandra. Så han som gjort fontänen hade gjort så att figurerna i den såg ut som att de var rädda att huset skulle trilla över dem. Fint!

Sen vandrade vi till Vatikanen! På vägen dansade vi, och sjöng lite Laurentia såklart!

Väl där undersökte vi de namn vindarna hade, som står på marken i de olika riktningarna. Vi stod även på en punkt där alla pelare i det som går runt var helt i linje, så det bara såg ut som att det var en rad. Och så lekte vi spaghettileken, haha. Ni vet, alla står i ring, blundar, sträcker fram händerna och tar tag i två varpå man ska reda ut trasslet? Fint! Jag hamnade i en alldeles egen liten cirkel på typ fem personer!

Sen åkte vi hela vägen hem igen, där vi sa hejdå till italienarna. Det var sista gången vi träffade dem, himla sorgligt. Där körde vi också ropet och hade världens kramkalas!
Har aldrig haft såna skavsår som jag hade efter den här dagen, men fint var det ändå!