pepparkakskola


Dags för julstök och godisbak hörrni! Jag drog igång årets sötaste tid med pepparkakskola - världens bästa grej. Det är egentligen så himla enkelt att göra kola, speciellt i förhållande till hur gott det är!

Receptet är Leilas och jag gjorde ungefär såhär:
 
Ingredienser:
100 g smör
2 dl vispgrädde
3 dl strösocker
1 dl ljus sirap
1 tsk vaniljsocker

2 tsk pepparkakskryddor (ungefär, lite kardemumma, nejlikor och kanel hade jag - smakade fint!)
 
Gör såhär:
1. Smält smör i en tjockbottnad kastrull, typ en gjutjärnsgryta. 

2. Rör sedan ned vispgrädde, strösocker, sirap och vaniljsocker och låt sedan koka utan lock cirka 15-30 minuter. Rör om lite då och då.

3. Kulprova! Jag brukar köra så att om det är nästan lagom konsistens på kulprovet är det klart, för det där att man ska kunna rulla den till en kula är så diffust.

4. Om den är klar - rör ned pepparkakskryddorna (eller vadsomhelst du vill!). Häll upp på en plåt med bakplåtspapper! Låt svalna.

5. Klipp i bitar och lägg i fin burk med bakplåtspapper mellan varje lager!

Klart!
bak (och lite fram) | |
#1 - - emil:

har bara ätit köpt pepparkakskola men misstänker att egengjord är faktiskt tusen gånger godare.

Svar: AHH DET ÄR DET GODASTE iallafall om man är pepparkaksjunkie som jag.
litesocker.blogg.se

#2 - - Regnboge:

Det såg farleg velsmakande ut!

Svar: Åh, ja kola är farligt välsmakande överlag!
litesocker.blogg.se

#3 - - Ellen (alatariel):

Det här tänker jag absolut testa, mums!

#4 - - maria:

Så gott!

#5 - - Kajsa:

Åh, så gott det verkar!

#6 - - Malin:

Gu vad gott! Måste göra någon dag.

Upp