mina fem bästa tv-serier

Doctor Who




Brittisk sci-fi om the Doctor, en flera hundra år gammal time-lord. Time-lords är ungefär som människor fast de har två hjärtan och är semi-odödliga. Dör de på något vis regenererar de bara och byter kropp helt. Och så kan de resa i tiden. Herr doktor i fråga gör det i sin polisbox-kamouflerade TARDIS. Senaste två säsongerna är  fullkomligt överlägsna! (God bless Steven Moffat!)

Bästa: Rory the Roman, att Shakespeare citerar Harry Potter, 'the only water in the forest is the river', Matt Smith i fluga, de senaste två säsongernas fullständiga överbrahet/komplicerighet, när man plötsligt förstår alltihopa och the Ponds.
Sämsta: Att jag blir så förbannat rädd för weeping angels.

Gifset: här.


Glee



High-school musikalserien som gör att det spritter i tårna och skrattar i magen. Dans och sjung och allt som är lyckligt i livet.

Bästa: Glädjen, Brittany, Klaine (Kurt + Blaine om ni inte är med på shipnames), Darren Criss/Blaine Anderson och Prom-asaurus.
Sämsta: Att de börjat plocka in så många Glee Project-människor lite hafsigt.

Gifset: här.

Community


Fullkomligt underbar komediserie om en grupp vänner på ett community college. Serien driver med allt och parodierar åt och höger och vänster på världens bästa vis. Får mig att ifrågasätta existensen av (de flesta) andra komediserier.

Bästa:
'Troy and Abed in the morning', Abed som någon av hans karaktärer, paintballavsnitten med Star Wars/Western-tema, Inspector Spacetime (Doctor Who-referens!) och ALLT.
Sämsta: Att jag ständigt är nervös för att de ska hamna på hiatus för alltid!
Gifset: här.

Sherlock



BBCs moderna tolkning av Sherlock Holmes som är så ofattbart genomtänkt och välplanerad att man nästan blir överväldigad. (Men sen är det ju Steven Moffat igen, så vad kan man vänta sig.) Sjukt bra & spännande!

Bästa: Dialogen, att allt är så himla välplanerat, Martin Freemans likhet med en igelkott, 'Not my division' och att Johnlock är så himla inskrivet.
Sämsta: Avsnitten är 1,5 timme vilket gör att jag, som har extremt lätt att bli rastlös, blir lite trött. Men äsch.
Gifset: här

Parks and Recreation


Om ett lagom (alltså helt fullkomligt) galet gäng som jobbar på Pawnees parks department och hittar på en massa knasigheter dagarna i ända. Hade lite svårt att få kläm på formatet till en början, då det är lite dokumentär känsla på det. Men man vänjer sig! Fint, i alla fall.

Bästa:
Alla karaktärer; Aprils hat av allt, Leslies överdrivna entusiasm och osmidighet, Toms absurda 'coolhet' och så vidare. Och 'Treat yo'self!'.
Sämsta: Blir lite ledsen varje gång de mobbar Jerry. :(
Gifset: här.

Kan ni inte göra samma sak ni också? Vore så himla fint att se!
sött som socker och fint som snus | |
#1 - - Maren:

Glee! Hurra! <3 Jeg har ikke sett Parks and recreation enda, men det skal jeg gjøre noe med snart.

#2 - - Linnea:

åh, du är en av så få jag vet som tycker om dr who! david tennant är min doctor dock, men matt smith är finfin!

#3 - - Clara:

Tack för fina tips!!!! Ska kolla upp!

#4 - - jenny Olofsson:

ÅÅHHH JAG ÄLSKAR DOCTOR WHO!! jag är en fullständig whovian! David tennant kommer alltid vara the doctor för mig men jag älskar the ponds och matt smith :D Och att serien forsätter. Väntar med spänning på nästa säsong!



alltid lika kul när man hittar folk i sverige som känner till och älskar den här serien! Jag menar när jag är i england så vet alla men i svergie så vet nästan ingen. Så man blir såå glad när man hittar någon annan som förstår doctor whos briljans!

Och steven moffat är ju för bra, för jag tycker också väldigt mycket om sherlock ^^

#5 - - emil:

haha. har längat efter det här inlägget sen du sa att du skulle göra det <3 Men I approve of this list! Har inte sett Sherlock dock, men jag menar.. det är en brittisk serie och Steven Moffat ligger bakom serien, så det borde ju vara fint.

#6 - - Isabelle:

MEN HUR SKA MAN HINNA SE ALLT BRA SOM GÖRS? Doctor Who har jag inte vågat börjat kolla på just för att den gått hur många säsonger som helst och det känns helt omöjligt att komma ikapp. Har aldrig hört om talas om community eller parks and recreation, men de ska kollas upp nu.



och jag tar din uppmaning på allvar och sätter igång med ett inlägg om mina egna :)

#7 - - emma:

Älskar att läsa sånt här!! Och jag är så himla glad att jag gav Community en chans, det är ju hur mysigt som helst, alltså Abed <333

#8 - - Elsa:

Vad kul, ska titta på Community och se vad det är. :) Kommer nog göra ett sådant här inlägg också

#9 - - josefin mandarin:

ååå Sherlock är underbart!

#10 - - Man:

Glees sämsta: Att de börjat plocka in så många Glee Project-människor lite hafsigt.

- Kunde inte ha sagt det bättre själv.



Återkommer såklart med svarsinlägg!

#11 - - Gitte:

Jeg liker også veldig godt Sherlock og Dr. Who. Helt fantastiske serier! (Og enig at Weeping Angels er kjempeskummelt - kjenner at hjertet slår ekstra fort hver episode de er med i.)



Likte veldig godt måten du hadde strukturert gif-ene på, stilig! Jeg har skrevet om mine favorittserier (på norsk) her om du vil se: http://www.skoboksen.blogspot.com/2012/04/mine-favoritt-tv-serier.html.

#12 - - Louise:

Dr Who och Sherlock, mhhmm <3



Måste se Parks and Recreation, verkar ju super!

#13 - - Elin-Alice:

Tänk, jag gjorde just ett sånt här inlägg i vintras men sen publicerade jag det nog inte. Men här är de serier jag hade med då: Twin Peaks, Big Love, Six Feet Under, Downton Abbey, Mad Men, Pan Am, True Blood, South Riding, Mildred Pierce (de två sista var i och för sig miniserier). Nu i vår vill jag lägga till Glee och Riget. Just precis nu håller jag på och ser Upp till kamp (som också är en miniserie men med långa avsnitt, och jag såg den förresten när den visades på TV för några år sedan). Har tänkt jättelänge att jag vill se Doctor Who, men visste inte riktigt var jag skulle börja. Och så måste jag få tag på andra säsongen av Sherlock, tyckte också att den var fantastisk.

#14 - - jenny Olofsson:

Jag ska ta och göra mig en sådan lista :D ska bli intressant och se vilka serier som får komma med och inte. Men första platsen är det ingen tvekan om.



Och jag måste bara tillägga att the weeping angels är mardrömmarnas mördröm, om du frågar mig!! :S

#15 - - Kajsa:

Glee och Community är två av mina bästa!!! Älskar dem!

Upp