att göra badrumsmattor av gamla t-shirtar

Det var flera månader sedan vi fick se Alicias första badrumsmatta, och den redan överväldigande känslan av att 'det här fan är genialt' fick sig ju minst sagt en ordentlig skjuts när hon för någon månad sedan visade upp ytterligare en. Den här typen av upcycling (sliten t-shirt blir till tjusig badrumsmatta) gör mig lycklig ända ned i tårna, så när min kära storasyster efterlyste en badrumsmatta till sin nya lägenhet kände jag att det var meant to be.

Har haft idylliska virktimmar på balkongen.
Allt material är hämtat från bostadsrättsföreningens bytesrum, där ju folk hänger ner kläder de inte vill ha. Jag proppade en plastkasse full med de t-shirtar jag kunde hitta, tvättade, väntade och började klippa.
Sen hade jag ju tänkt skaffa mig en större virknål, men jag hade inte tålamod att vänta så länge (heh) att jag började med den jag hade. Det gick ju alldeles utmärkt, så lika bra var väl det.

Det jag har virkat är alltså ungefär som en oversized grytlapp. Garnet blev till av att jag klippte t-shirtar i remsor, instruktion finns här. Jag körde onekligen efter samma devis som Alicia, för nåt annat går inte när en är jag.

"Jag klippte, och jag mätte ingenting och jag var jätteslarvig för Jamie Oliver säger att mat ska se hemlagad ut och jag tycker handarbete ska se handgjort ut. Lita på era ögonmått här och blir något snett, vint och jävligt är det "rock'n'roll", säger kocken." - Alicia Sivertsson, 10 maj 2013
 
Det blev lagom rock'n'roll, och jag klippte vint och jävligt och virkningen blev även den lite sned för jag la ut lite för ofta, men jag fick feeling. Mest rock'n'roll kändes det väl att klippa sönder t-shirtar bara sådär.

Mindre rock'n'roll var det kanske att ha en kattunge som sällskap, men han vaktade de halvklippta t-shirtarna duktigt.

Under tiden såg jag på ganska många avsnitt av Veronica Mars. Hon är förmodligen den bästa kvinnliga huvudkaraktären i tv-seriers historia. (Plus att Kristen Bell gör mig lycklig. Det här är min themesong.) Hon bara droppar sass på alla douchebags så att de slår pannan i asfalten.
Bra grej att virka till. 

Och sådär! Klart.

Så, för att sammanfatta:

Materialåtgång: 10 t-shirtar.
Materialkostnad: 0 kr!
Tidsåtgång: ca 10-15 avsnitt Veronica Mars
Virknål: storlek 6
Metod: Fastmaskor och ökning när jag fick feeling (började utifrån det här mönstret)
Filosofi: 'Lita på era ögonmått här och blir något snett, vint och jävligt är det "rock'n'roll"' - Alicia Sivertsson, 10 maj 2013
Diameter: 75 cm
Tid innan Lumos klöst på den: -20 minuter från färdigställning. (Alltså innan den var klar, dumma gullkatt.)
Antal trådar Lumos lekt med: alla
Upcycling: 100%
Höjd jag med 50mm-objektiv behövde hålla kameran för att fota mattan ovanifrån: tryckt mot taket.

Nu hoppas vi att den håller sig fint på storasysterns golv.
Skulle vilja göra mångamånga till, men ärligt talat protesterade min dumma allerginäsa lite för mycket för att jag ska kunna göra det här fler gånger utan att klia av mig näsan.
alster & makeri | |
#1 - - Regnboge:

Ajaj, dette var eit skikkeleg fint prosjekt! trur eg skal sjå gjennom klesskåper mitt og sjå om eg har nok t-skjorter til å prøve meg på noko slikt.

Svar: Ja! Finns massor fint att göra av gamla t-shirtar faktiskt.
litesocker.blogg.se

#2 - - Anna Kollnitz:

Fin matta!

Svar: Tack fina du!
litesocker.blogg.se

#3 - - Fredrikapåvinden:

Detta är ju så genialiskt så örona står på högkant! Måste ta tag i det här nu. Höstprojekt = Badrumsmatta. De blir ju så fantastiskt fina. Väl virkat!

Svar: Ser fram emot att se din matta!! Det är makalöst bra, men som sagt, det luddar så att allt blir svart.
litesocker.blogg.se

#4 - - Alicia:

Detta gör mig så glad! Säger det igen att färgställningen är så himmelens vacker, och känns som framtagen av en professionell trasmattevävare. Tycker även om hur du citerat mig i detta inlägg. Får mig att känna mig som en äkta vetenskapskvinna! Dock tråkigt att tarnet luddar så, jag nyser också rött och svart efter ett par avverkade tröjor.

Svar: Haha, blogg.se misstänkte dig som spam för denna kommentaren. Knasigt.
Mendu, tacktack igen. Gillar verkligen skiftningarna mellan blågrå själv. Älskar grått just nu OCH DET ÄR INTE TRÅKIGT det är vackert.

Haha, ja. Livsmål att citeras likt en vetenskapskvinna. Men jag tyckte det var makalöst bra formulerat.
Och ja blä. Satt ju vid datorn en och klippte en hel del och min fina lilla dator såg ut som någon slags Barbaskön där ett tag.
litesocker.blogg.se

#5 - - Elin:

Drömde i natt att jag försökte mig på att virka en sådan här. Mitt i drömmen så visade sig att jag hade använt vanligt garn istället för t-shirtar så jag gav upp. Snygg är den i alla fall!

Svar: Hahaha. Mardröm?
litesocker.blogg.se

#6 - - Man:

Åh, Veronica är så sjujäklarns bra alltså! Och så fyndigt med mattan, något som jag förövrigt måste införskaffa/göra när jag flyttar hemifrån.

Svar: Ja! Älskar henne till tusen. Så jäkla synd att det bara finns tre säsonger, men det är på riktigt att det kommer en film va?
litesocker.blogg.se

#7 - - Man:

Det kommer en film 2014, ja!!

Svar: Hejaheja! Hoppas den blir bra. Är lite nervös inför hur säsong tre ska sluta, jag närmar mig nu och är rädd att det inte ska vara ett "ordentligt" slut. :(((
litesocker.blogg.se

#8 - - samovaren:

superfint prosjekt! kanskje eg skal gjera det i 2014 eg óg? :)

Svar: Låter som en ypperlig idé! Det är himla bra!
litesocker.blogg.se

Upp