jordens juveler

Jag har alltid älskat stenar. Jag kan knappt minnas en enda gång då jag lämnat en strand utan minst fyra nya finstenar. Glittrande, vita, svarta, gröna, hjärtformade, sådana med hål i, sådana
perfekta för att kasta macka med. Det finns OÄNDLIGT med kategorier av sten en kan samla på.

Men så när jag kanske var elva eller tolv blev jag plötsligt ofantligt intresserad av sten på ett annat vis. Det var istället bestämda sorters sten och mineraler - juveler, egentligen. Jag lyckades samla på mig en del och återupptäckte dem nu i flytten. Känner att jag mest vill ha dem framme på parad mest hela tiden, så vi tar en titt!


Den här glänser så mycket att det nästan går att spegla sig i den.

Den här tänker jag skulle passa bra i toppen på en vandringsstav. (En magisk sådan, självklart.)

Den här har bildat en perfekt liten pyramid i en sten. Mini-Giza.

OCH DET HÄR ÄR RUBIN! De små röda bitarna alltså.

Andra sidan av sådana här är ju helt grå, och jag har alltid tänkt hur fantastiskt det skulle vara att hitta en sten, tappa den så att den går sönder, och så öppnar sig en grotta av guld därinuti. Har drömt så intensivt om det fyndet, och fick till och med en liten väska med en speciell hacka för att leta fram egna skatter då för flera år sedan! Hade så stora förväntningar. 

Men det mest spännande jag hittade är den här. Minns inte riktigt var och när, men det kan nog ha varit på Gotland. Ser ut som kalksten delar av den, så det vore ju logiskt. Inte riktigt en guldgrotta, då.

Den här tror jag också är magi. En lejonklippa för Dumbledore eller så.
Den här ser ungefär ut som om en hel (väldigt liten) planet var som Giant's Causeway.

Vissa av dem har jag till och med skyltarna kvar till. Tre av dem kommer alltså från Sverige! Känns inte det knäppt? Att det finns juveler bara ute i naturen här i Sverige! Fantastiska värld!

De här är riktiga dyrgripar. Glittergnisterglitter från Indien. Apophyllit heter de, för den nyfikne.

Och såklart en ametist! De är ju så fantastiska.

Jaa, hörrni. Nog är det få förunnat att ha en juvelsamling så magnifik som denna. (Eller det kanske det inte är, men jag känner mig lyckligt lottad.)
Och så har jag ju såklart en katt också, som självklart ska vara med och leka. Så är det ju bara.

sakligheter och saligheter | |
#1 - - Regnboge:

Eg pleide dra med meg lommane fulle av stein når eg var lita og vi var på tur ved elver eller andre stadar der vi kunne finne fine eksemplar. Og eg elskar framleis stein og mineral.

Eg likar at du likar so månge ting eg òg likar <3

#2 - - Alicia:

Åh åh åh!!! Jag har också alltid samlat på stenar, och förförts av råa ädelstenar. Jag tycker så hemskt mycket om naturens egna smycken, och så VET jag att flera av de där är magiska om man bara kommer på hur de ska användas.

Svar: De är magnifika! Åh ja! Vi får fråga Nicholas Flamel.
litesocker.blogg.se

#3 - - Matilda:

ååh! vilken fantastisk samling!

#4 - - Anna María:

Jag älskar stenar! Min gammelmorfar samlade på stenar och gick upp i bergen på Island (där han bodde) och letade och plockade hem. Sen bar han ner nästan hundra kilo sten hem till huset och sågade itu, slipade och fixade med dem. Det är så vackert och fint att det gör ont. Jag önskar att han fortfarande levde så jag kunde veta var alla stenar kom ifrån och vad det var för sorter, tur att jag har mormor som kan berätta lite av det för mig.
Din samling är superfin!

Svar: Åh, jisses. Det låter ju mer än makalöst. Önskar att jag bodde någonstans där en kunde hitta massor med skatter. Åhåhåh.
litesocker.blogg.se

Upp