för att inte bli tom i hjärtat

Det finns ett antal grejer som är extra viktiga för mig när jag har sakmakeri, sånt som det blir lite jobbigt utan eller som gör att grejerna blir bättre. Jag tänkte att vi kunde kolla lite på några av mina viktigaste grejer!

Tre sorters knivar, kompletteras med skärmatta för att kunna skära ut bilder till collage eller skära sönder böcker. Den grövre oranga till tjockare saker, den gula till papper och den silvriga till papper där en behöver kunna svänga. Sen har jag en massa blandade verktyg som jag fick av mamma i födelsedagspresent. Ursprungligen är de nog till för att ge struktur vid arbete med lera, men de går att använda till allt möjligt.

Ett stort gäng blandade penslar som jag mer eller mindre misshandlat. Använder dock nästan bara de långa ljusa eftersom de mindre akvarellpenslarna gör mig galen för att de inte har någon styrsel.
Och så all min akrylfärg. Använder nästan alltid det. Mestadelen av detta är färg som mamma köpt till mig lite då och då sen jag var typ nio. Jag har fått fylla på med vitt och har nu nästan slut på blått och svart. (Fick göra Emmas rymd helt utan svart! Min gamla Bild & Form-lärares ord om att en egentligen inte behövde svart utan bara kunde "smutsa ned" färgen och få något nästansvart med bättre djup gick på repeat när jag blandade alla möjliga färger tills det blev rätt.)
Limpistoler! Ca jätteviktigt just nu. Storshoppade limpistolslim på Clas Ohlson häromveckan efter att jag fick helslut innan jag ens blivit klar med blomboken.

Tapetklister och lack! Tapetklistret är en av mina allra viktigaste grejer men är även den nästan slut. Används mest till papier-maché men även övrigt klistrande där en behöver riktigt långsamttorkande och icke-trådigt lim.

Sen har vi den här väskan som varit hem till smyckestillverkningsmaterial i massor med år. Där finns tunn, grön, tjock och kopparfärgad ståltråd, blandade små tänger, spännen, ringar osv.
På källarplan i samma väska hänger pärlor och säkerhetsnålar. Viktigheter.

I en låda i mitt skrivbord har jag äntligen lyckats sortera alla grejer så att det faktiskt går att använda lådan. Fiskelina, gummiband, glitter, cernitlera och lite blandat.

En hylla i ett skåp är vigd till diverse användbart papper. Några Sköna Hem där det egentligen inte finns något roligt kvar att klippa ut, Mammas gamla bokmärken, OH-papper och sånt.

I en back har jag pressat ned allt silkespapper jag sparat ihop genom åren. Från blomaffären på hörnan i Sjöstan framförallt, eftersom de alltid slog in blommorna i fina silkespapper.

Den gulröda Marabou-burken har dessutom fått ny användning.

Då den tar hand om alla de MILJONER (på riktigt!) urklipp jag har sen jag slaktade uppslagsverken. Fast jag har några speciella och utvalda i en mapp så att de inte ska försvinna i massorna.
Sen har jag en liten kista där mina broderigarn och nålar ligger, men den är KAOSIG som bara den. Försökte sortera den häromdagen men började nysa något hysteriskt så det får vara konstnärligt kaos i den. Kaos, kosmos och magisk balans osv.

Sen har jag ju fått sortera allt mitt övriga bös i mina minibyråer. Här är en låda med mer lim: limstift, superlim och Karlsons för att ha till olika tillfällen. Spraylim har jag också, om en ska hålla på med glitter.
I andra lådor har jag mer eller mindre sorterat upp mitt skrot. Gamla halsband fyllde två lådor.

Smådukar och en trasig svan i en annan.

Handtag och beslag med fina nyckelhål.

Och så knappar. Det är viktigt med blandat skrot.

Sen har jag ju en massa massa massa mer som minisvampar, mer glitter, plastblommor, fluff, kartongbitar, garn, några tyger, snören och band och sådär.

Men fasen vad med plats jag skulle ha i mitt rum om jag inte hade allt det här. Men då skulle jag ju vara alldeles tom i hjärtat också så hur kul vore det?


 
allt, inget och vardagsmat, alster & makeri | |
#1 - - H:

Åh vad mkt roliga grejjer du har! Jag önskar att jag kunde vara mer mångsidig i mitt skapande. Du gör så coola grejjer!

Svar: Jaa, samlarsamlar år efter år liksom. Samt att jag "fick" en del av vårt familjegemensamma i flytten. Rätt bra.
litesocker.blogg.se

#2 - - Alicia:

Aåååh! Blir så sugen så det rycker i tårna. Jättenice inlägg! *konstruktiv kritik hej jättetrött*

Svar: Jaa! Alltså det bästa sättet när en vill göra något men inte vet vad är att sortera i sina grejer. Kommer alltid på saker att göra när jag organiserar. (Och gör det istället för att slutföra städningen så att allt blir kaos)
litesocker.blogg.se

#3 - - Humle:

oooh like like like !!
keeeep it up with the stuff

Svar: Tacktack!
litesocker.blogg.se

#4 - - Man:

<3!

#5 - - Sofia:

Ååh jag älskar alla dina sakmakerigrejer & lyshuset & mystiska glaskoppsvärlden & hela bloggen! Varför fanns det ingen du å Alicia när jag var ung & vilsen & hade behövt ett par sakmakeribloggvänner? Visstja. Det fanns ju typ inget internet. Heja bloggosfären å heja er! Nätkärlek <3

Svar: Alltså åh. Du kan ju få sakmakeribloggvänner nu tycker jag! Du är så välkommen!
litesocker.blogg.se

#6 - - maja.:

åh så mycket kul pysselsaker.

Svar: Ja! Gillar min samling med material. (Men jag skulle ju själv inte kalla det för pysselsaker. Vill inte förminska't till pyssel ju.)
litesocker.blogg.se

Upp