med nål i handen

I denna eviga sjukstuga jag befinner mig i (ja, jag är fortfarande inte frisk. nej, jag vet fortfarande inte vad det är.) har virknålen blivit min bästa vän. Det börjar bli bättre, men jag hade veckor där jag knappt orkade med tv-serier och film, men virka gick. Jag hittade mönster på pinterest och testade lite nya grejer. (Samt fick lära mig att jag gjort en grej lite halvfel under allt mitt tidigare virkande, vilket är anledningen till att mattan blev randig.)
Jag har testat att virka doilys. Har alltid tyckt det sett svinsvårt ut, men efter halsbanden tänkte jag att det kanske inte var så omöjligt som jag trott. Relativt enkla mönster började jag med (och de skulle behöva strykas men äh) och det var ju bara roligt! Bra grej: en behövde räkna lite vad en höll på med, men det var sällan mer än 5 av varje sort åt gången! Mönster som börjar med att en ska göra 100 luftmaskor orkar jag inte med, vilket gör att jag älskar rundvirkning. Och att inte följa mönster. Hehe. Här har jag använt dessa mönster: 1. 2. 3. (Misströsta icke över att den första kallas "Hipster Doily" (haha) - det är ett lättförståeligt & bra mönster!)

Den här gjorde jag bara på improvisation. Har inte orkat fästa tråden ens. Jag är inte så petig när jag virkar, och det behöver en inte vara heller tycker jag. Brukar inte matcha nålstorlek och garntyp med mönster (använder dessutom bara random garn jag har hemma) utan brukar ta en nål som jag tycker känns bra till garnet och kör och ser hur det går. För det mesta går det bra.
Men så har jag äntligen lyckats börja på ett lite större projekt, som några av er kanske sett på instagram. Fick ju en stor låda med blandade garner av mormor för flera år sen som jag inte använt i särskilt stor utsträckning. Jag letade i alla fall fram allt igen för någon vecka sen och sorterade upp efter färg, då jag insåg att det fanns fullt med fina blå! (Älskar blå. Alla toner av blå. Blåblåblå.)
 
Så fint, alla garner är ju ärvda och många från gammelmormor Gerda, så mamma blir helt nostalgisk när hon känner igen de olika garnerna från olika projekt hon sett henne göra. Restgarnsprojekt är den bästa sorten! Nåja, det här ska (förhoppningsvis) bli en filt! Större än min förra redan nu, och jag började blott för två dagar sen!

Mest tror jag att det är tack vare det faktum att jag gjort en enda stor rektangulär mormorsruta, så jag behöver inte sy ihop något vilket är sparar enormt mycket tid samt skaparlust. (Kanske är det så att jag dragit mig för att gå och lägga mig för att jag bara velat virka. Kanske. Vem vet.) Dessutom knyter jag bara ihop ändarna när ett nystan tar slut och fortsätter, vilket gör att jag knappt behöver fästa några ändar ens! Så himla bra. Började såhär och har sedan bara fortsatt runt.

Har dessutom kört med dubbla garner bitvis, mycket för att kompensera den olika tjockleken på garnerna, men jag upptäckte att det dessutom hade en fiffig effekt på övergången mellan två färger. Som ni kanske ser på bilden ovan så byter jag färg gradvis - alltså en tråd åt gången - vilket gör att det inte blir hårda "hack" mellan två färger! Älskart. Lite tonat sådär. Och melerat. Har dessutom tänkt mycket på ordningen på färgerna för att få fina övergånger samt en så bra toning från ljust till mörkt som möjligt. Har ganska mycket av det nästansvarta som ska vara ram ytterst nu, så vi får se hur stor den blir!

 
alster & makeri | |
#1 - - the printed word:

åh så fint! måste lära mig virka känner jag. men jag klarar inte av att läsa/se video hur man ska göra, jag behöver någon som visar mig i verkligheten.

hur ter sig din sjuka? som förkylning eller? hoppas HOPPAS du blir frisk snart. alternativt att du lider av en mild släng av spattergroit.

Svar: Åh ja. Jag klarar inte video, så blir jag stressad, men bild och text så!
Alltså jag har ju haft huvudvärken från helvetet, och ljuskänslighet. Nu är jag mest bara som en urvriden liten gammal trasa hela tiden. Ackack. Jag hoppas jag med! Dock ledsen pga kommer behöva ta min kandidatkurs i vår istället :(((
litesocker.blogg.se

#2 - - Anonym:

Åh älskar gradient! Så himla tråkigt att du fortf är dålig :/ Tur det finns garn så en inte behöver ha alltför tråkigt. Om du låter garntåtarna löpa med under garnet du virkar med så behöver du inte fästa ett endaste dugg :) Så gör jag alltid. Måste hitta nåt liknande sätt för stickning... Kunde inte klicka på länken till din förra filt förresten.

Svar: Ja, det är sånt himla skräp. Brukar göra så för det mesta också! (I vissa fall blir det för knöligt tycker jag.) Det är himla bra. Älskar virkning. Stickning får jag lite sammanbrott av. Tror inte jag pallar trycket att behöva hålla i två nålar riktigt. Hehe.
Och det var något knas med länken, tack för att du sa till! Den är fixad nu!
litesocker.blogg.se

#3 - - Ellen (alatariel):

Åh vad mycket du gjort, himla fint! :) Hoppas verkligen du blir snart helt bra. Verkligen konstigt allt det här. Krya! ^^

Upp